torsdag 18 augusti 2011

Övning ger färdighet

 Dags för den stolta mamman att skryta lite. Teodor har sedan bara någon vecka efter att han föddes varit oerhört stark och stabil i nacken. BVC-sköterskan sa till oss att han varje dag skulle öva att ligga på mage då detta stärker nackmuskulaturen. Så vi har trots ordentliga protester varje dag övat att ligga på mage flera gånger om dagen.
För några veckor sedan såg vi att han började lyfta huvudet när han låg på mage. Dock bara för en kort sekund och när huvudet var lutat åt sidan.
Nu sex veckor gammal kan han hålla uppe huvudet helt rakt och långa stunder. Det är helt fantastiskt att se hans utveckling. Min lilla envisa son ger sig inte i första taget utan frustar och stönar för att orka mer. Helst hade han nog samtidigt velat kunna krypa för att komma dit han vill.
Förutom stabilitet i nacke ger han ifrån sig flera leende per dag. Ibland är de till och med som respons efter att vi dragit på smilbanden. Igår hörde jag dessutom honom skratta för första gången i vaket tillstånd. Även det på rätt ställe då jag och sambon satt och tittade på Friends. Dock var det nog mest en tillfällighet än ett lyckat försök.
I vaket tillstånd älskar han sitt lilla Babygym där han ofta ligger och försöker greppa och smaka på djuren. Arg som ett bi när han inte når eller får tag i dem. Dock tror jag inte det dröjer länge till innan han förstår hur man greppar saker då han ofta tar ett ordentligt tag i både mitt hår och mina tröjor. Aj!
På måndag börjar vardagen igen och pappa A återgår till jobbet. Då är det dags för mig och lilla T att fylla vardagen med aktiviteter. Förutom promenader och så småningom även lite träning är jag oerhört sugen på att fiffa ihop lite fina höstkläder till lillkillen. Tittade in på Stoff och Stils hemsida och hittade finfina tyger. Får nog bli ett besök snart så jag kan börja utöka lillkillens garderob.
Nu väntar tvätten!!

1 kommentar:

  1. Tack för den otroligt fina kommentaren, den värmde verkligen! Kul att du följer min blogg :)

    Vilken liten fining du har :) superfina bilder på er goding! kram

    SvaraRadera