fredag 1 juni 2012

Matigt tips

För flera veckor sedan lovade jag er några nya recept till matglada små loppor. Eftersom mitt bloggande inte varit särskilt flitigt den senaste tiden kommer de nu. Bättre sent än aldrig!

Köttbullar/Pannbiffar

4 tsk ströbröd
2 dl mjölk
1 liten finhackad lök
1 liten finriven morot
1 ägg
600 gram färs (nöt/bland/kyckling)
1 krm vitpeppar
margarin til stekning

Blanda ströbröd med mjölken och låt stå i 5 minuter. Finhacka löken och riv den skalade moroten på finaste delen av rivjärnet. Blanda färsen med alla ingredienser och forma till köttbullar eller pannbiffar. Stek köttbullarna till de fått fin färg.

Teodor brukar äta ungefär två köttbullar av "normal" storlek tillsammans med potatis/potatismos, sås och grönsaker.

Ugnsomelett

6 dl mjölk
1 1/2 msk vetemjöl
5 ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ut mjölet i lite av mjölken till en slät redning. Koka upp resten av mjölken. Ta bort kastrullen från värmen och rör ner redningen. Koka upp igen och låt sedan mjölken svalna. Vispa ner äggen ett i taget. Häll smeten i en smord form och grädda i ugnen cirka 25 minuter.

Idag serverade jag omeletten som mellanmål tillsammans med mosad banan och jordgubbar. Förslagsvis går det säkert att stoppa i lite grönsaker eller finstrimlad skinka för lite matigare måltid.

Hoppas ni gillade tipsen och att era små kiddos smaskar i sig med god aptit.

4 kommentarer:

  1. Tack vännen! Känns lite ovant med ring på fingret, men ooh så jag gillar det! Det rullar på här, kartongerna töms en efter en och vi klurar på hur vi vill ha det. Helst vill vi göra allt på en gång, men det går ju inte =)

    Välkommen till flyttkaoset då nu när det börjar närma sig för er också! När får ni tillträde?

    Hoppas ni får en härlig helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Recepttips är alltid välkommet! ugnsomeletten ska jag testa. Har bara gjort äggröra än så länge och det gillade Rasmus :)

    Ja han var vaken ca 7 timmar igår på dagen och sov 6 h.. Haha! Men han somnade ändå bra men en halvtimme senare än annars och sov hela natten. Trodde inte han skulle göra det först då han var ap pigg på kvällen ;) Annars sover han 2-3 h på morgonen och 1 h runt 14 och sen vaken fram tills han lägger sid vid halv åtta typ. Ibland har han också sovit efter lunch och då 2-3 h, men det är bara om han vaknar lite senare på morgonen då han orkar vara vaken tills efter lunch! Vi försöker också vänja honom lite vid det, bra också tills det är dags att börja på förskolan. Ska Theodor börjar på förskola till hösten eller hur har ni planerat? :)

    Jo jag vet att jag varit jättedålig på att visa bilder från huset. Dels har jag knappt nån tid över, och det är en del kvar att fixa här som vi lixom inte hinner eftersom det alltid är nåt.. Vi ska ta tag i det på semestern och då ska även jag ta bilder och visa före och efter :) Tills dess blir det lite detaljbilder och sånt! Jag blir så frustrerad när saker och ting bara är halvklara.. grejer som jag kanske inte kan fixa, utan som Linus bara kan göra. Vill ha allt klart på direkten, haha!

    Ha en mysig söndag! Kram

    SvaraRadera
  3. De recepten tåls att testas :)

    Sv. Jag tror intE hon har ont i öronen och hon har ingen feber. Tror mest på tänderna kanske? Men hon är dessutom otroligt svår att söva. Så hon kanske drömmer mycket mardrömmar.. Gissningslek :) får kanske ringa BVc i morgon om det blir en likadan natt igen...
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Vad söt han är i sin lilla EM tröja ;)
    Du en fråga angående köttbullarna.. Hur gör du såsen till Theodor? Funderar på att testa ditt recept :) Jag gjorde kycklinggryta idag som blev kanongod, men Rasmus tyckte sådär.. Han gillade inte riktigt riset verkade det som. Ja vi kämpar på med att få honom att börja äta lite lagad mat, men det är svårt.

    Ha en mysig kväll! KRAM

    SvaraRadera