onsdag 11 april 2012

Onsdagstips!

Jag tänkte tipsa om ett mellanmål som min lilla filur uppskattar enormt. Detta är jag stensäker på eftersom när Teodor vill ha mer mat och tycker den är god drar han fotsulorna mot varandra fram och tillbaka, fram och tillbaka. Ganska gulligt men jag hoppas han kommer sluta med det tids nog. Kommer se hyggligt roligt ut om sisådär 15 år och han är på sin första dejt.

Hur som helst mellanmålet är en enkel ostkaka. Jag brukar servera den med lite fruktpuré eller mosad banan. Det står i receptet att det räcker till åtta barnportioner men jag uppskattar det mer till sex beroende på om man har en matglad unge eller inte.

OSTKAKA
2 ägg
2 msk socker (kan uteslutas)
1 1/2 msk vetemjöl
1 dl mellangrädde (använde vanlig grädde)
1 dl mjölk
250 g keso

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa samman ägg och socker. Blanda i mjöl, grädde, mjölk och keso. Häll smeten i en smord eldfast form och grädda i mitten av ugnen ca 45 min till ostkakan fått en gyllenbrun färg. (Om man vill piffa till den lite extra kan man blanda i lite finhackad mandel)

På tal om en helt annan sak. Hur gör ni med era barn när ni måste gå på taoletten. Tar ni med er dem eller lämnar dem vind för våg? :) Jag tar så klart med mig min lilla terrorist eftersom jag inte vågar släppa honom på grönbete. Då vet man inte vad man hittar när man kommer tillbaka. Hur snabba kan de bli?

4 kommentarer:

  1. Superbra tips! Det tackar vi för :)

    Haha.. bra fundering där. Om jag är ensam m Wilma får hon alltid följa med... så kryper hon omkring där och drar runt toapapper och allt möjligt. Då ser man ju iallafall att hon inte slår sig eller äter upp nån dammråtta! ;) Kram

    SvaraRadera
  2. Det måste jag testa. Smidigt och lät mycket gott :)
    Mellanmål både för mig och Alwa.

    Jag tar oftast med mig Alwa, om inte så kommer hon krypandes i full fart mot toan. Så här får man inte göra sina behov i fred ;)

    SvaraRadera
  3. Det ska jag testa någon gång :)
    Rasmus är överallt så han får hänga med in på toaletten där jag får säkra vissa grejer, såsom toaborsten som han gärna vill anfalla och bita på.. usch!

    Det är inte så stort hus vi har, det är på ca 110 kvm och vi har 3 sovrum. Passar oss perfekt :) ni då?
    Vi köpte Rasmus tapet på någon tapetaffär här, men det var beställningsvara.

    Kul att du gillade Laxen :)

    Ha en mysig kväll!

    SvaraRadera
  4. detta måste jag spara....MEST för min egen del ;) hahaha...ÄLSKAR OSTKAKA!!!!

    SvaraRadera