onsdag 22 februari 2012

Onsdagstankar!

Tack för alla era kreativa förslag ;) Det var varit ganska tomt i förslagsboxen men jag har nog hittat några fiffiga små leksaksalternativ själv. Dessutom såg jag att det är baby- och barnmässa här nästa helg. Tjohoo! Jag ska gå. Ska ni? Hoppas man kan hitta några spännande och roliga fynd.

Det har det varit tyst på blogfronten eftersom vi haft besök av min mamma några dagar. Då hon har det samhällsviktiga yrket lärare har hon den här veckan sportlov vilket gjorde det möjligt för henne att hälsa på oss några vardagar istället för en helg. Mysigt har det varit och vi saknar henne redan. Det är lite småtråkigt att hon bor i Skåne även om det inte direkt är en evighet dit, men när pensionsåldern infaller om några år hoppas jag att hon tar sitt pick och pack och flyttar lite närmre.

Igår var vi även på föräldrarträff. Den sista faktiskt iaf genom BVC. Vi pratade om när man ska börja sätta gränser. Varför och hur. Har ni börjat sätta gränser? I slutet pratade vi även om mat/matvägran och kom in på mellanmål. Jag fick till mig att det inte alls är "farligt" att ge sina barn lite yoghurt med fruktpuré till. Det är istället bara bra att vänja dem vid sura smaker så som fil/yoghurt och t.ex.sura bär. Inte heller skadar det att man har "vanlig" mjölk i gröten eller exempelvis ger dem mjukost på en smörgås. Istället kan det förbereda dem inför kommande år då man rekomenderar mjölk som måltidsdryck.

Matnyttiga mellis enligt vår BVC-sköterska var förrutom den naturella yoghurten, smörgås med diverse pålägg, omelett, pannkakor, att mixa lite blandad "müsli" med frukt (dock ej müsli med tillsatt socker så klart). Inte heller är det tabu att ge sitt barn lättsaltad mat. Däremot ska man INTE smaksätta själv med salt. Sockerfällor är bra att undvika. Känns bra att få lite kött på benen så man känner att man gör rätt även om jag redan hade provat ge Teodor yoghurt. Det viktigaste när det gällde mellanmål var dock att det skulle vara något litet och att huvudmålen skulle vara de som gav den huvudsakliga mättnaden.

Annars flyter dagarna på och idag börjar bokrean. Tänkte jag skulle ge mig ut och se om jag kan hitta några fina små fynd till Teodor. Även om pappa A säger att han redan har tillräckligt med böcker. Äsch säger bokmalen själv. Böcker kan man aldrig få för många. Teodor som jag idag går omkring och gapar och småviskar för sig själv. Undrar vad det är för små ljud han väljer att undhålla?

Hoppas ni får en fortsatt bra vecka. På återseende!

2 kommentarer:

  1. baby och barnmässan, åh så skooooj :D

    SvaraRadera
  2. Vilka bra tips ni fick från BVC träffen. Våra träffar känns lite flummiga i bland.

    Jag har oxå funderat på det där med matvägran. Hade de några bra tips?
    Jag har inhandlat yoghurt och tänkte blanda i fruktmix i och se va hon säger om det :)

    Ja nu går det undan här hemma :) och T börjar nog oxå krypa snart. Hon började bara så där över en dag att ta sig framåt på alla fyra. Hur lär de sig så fort?

    Har T.s mormor skämt bort honom nu när hon hälsat på? :)

    Kram Kram

    SvaraRadera