onsdag 1 februari 2012

Nytt läkarbesök!

När febern inte ville ge med sig igår kväll i takt med att Teodor även vägrade stoppa "vanlig" mat i munnen bestämde vi oss för att göra ett nytt besök på läkarstationen. Väl där blir jag åter igen påmind om vilken underbar vårdinstans vi har valt. Den känns nästan lite familjär på något vis.

Långt om länge kom vi in med en feberrosig liten kille. Man kan väl säga att vi inte var ensamma på "drop in" mottagningen. Sänkan var hög och efter en liten check i halsen kunde läkaren snabbt konstatera att det var halsfluss. Något vi även anat då inte ens favoriten gröt och fruktpuré glidit ner i strupen utan grimaser.

Jag bad om att även vi skulle få ta halsprov då jag vet att halsfluss är oerhört smittsamt. När proverna var klara fick vi reda på vem boven i dramat var. Sambon! A har gått och burit på Streptokocker och självklart oundvikligt smittat vår lilla krigare. Jag däremot som brukar drabbas av halsfluss är än så längre friskförklarad. Som bonus har jag om även jag råkar insjukna ett tillfälligt recept som ligger och väntar på mig. Kanon! Det är vad jag kallar service.

Så trots att vi var och kollade liten i söndags när febern redan då var hög och fick besked om att det inte var något blev resultatet igår precis tvärtom. Tveka alltså inte att åka in med era små igen. Jag kände på mig att något inte stod rätt till och åter fick jag bekräftat att man ska lita på sin modersinstinkt. Hellre en gång för mycket.

Än så länge har febern inte velat ge med sig men det är en bra mycket mer matfrisk liten kille idag. Hoppas att även gröten ska kunna smaka. Vi fick en annan medicin än päckel Kåvepenin som glider ner bra mycket lättare än senast. Bonus är att han bara ska ta en en gång om dagen. Väl i tio dagar men det är lätt värt det om allt stannar i munnen och inte spottas ut.

Nu håller vi både fingrar och tår för att febern ska sjunka och halsen göra mindre ont. Jag häpnas över hur den lilla späda kroppen är så oerhört effektiv på att kunna hantera sådan hög feber. Igår var han trots 40 grader ändå ganska alert och bara lite småkinkig. Vår lilla superhjälte! Du är starkare än vi tror.

Jag har endel kommentarer som bara ligger och väntar på mig och när tillfälle ges lovar jag att svara på dem! För tillfället är min lilla sjukling prioritet nummer ett vilket jag hoppas och tror ni har förståelse för.

6 kommentarer:

  1. Vad skönt att ni fått veta vad det är och att han verkar vara på bättringsvägen! Aldrig roligt när dom små är sjuka, man blir så hjälplös =(

    Kram!

    SvaraRadera
  2. man ska lita på modersinstikten...
    Hoppas det är en piggare liten knorr idag. Och att ni fått sova.

    SvaraRadera
  3. ja men självklart vännen...skit i oss! Vi kommenterar så gärna o peppar ändå! T ska givetvis komma i första hand.

    Vilken tur att ni gick på din känsla o åkte in. Så skönt att höra att ni är så nöjda med dem... vi har också nästan bara positivt att säga om sjukvården. Har ju stämpelkort som ni vet! Jag kan ju säga att jag är glad som bor i Sverige o betalar skatt! Halleluja för de liksom :P OJ de där var så inte jag... ;)

    Ja alla de där enkla grejerna du räknade upp som T kan göra... ja de kan ju givetvis L också. Ville ju liksom inte sparka på dem som ligger så jag utelämnade de i mitt lilla inlägg.. men jag nämner de till dig... oss morsor med otroligt begåvade barn emellan ;)

    Lucas vill dela med sig av lite superkrafter som T skickat till honom tidigare... han säger att T kan få låna dem.. han behöver dem just nu!

    Varma kramar till er... o speciellt till dig som är en riktig supermamma <3 glöm inte de!

    SvaraRadera
  4. åh fyy halsfluss måste ju vara ännu värre ! jag minns när jag hade det och det är ju viiidrigt, stackars liten kille :( usch vad jag tycker synd om våra små !

    vad mycket du kan om öroninflammation, inte ens jag vet så mycket och jag var ett riiktigt öronbarn som liten :) nu förstår jag ju varför hon gallskrek varje gång vi lade henne ner på rygg (trodde ju att hon väntade på nässugen eller något annat som skrämt henne vid ryggläge).. stackars liten tjej alltså !

    jag är också så nöjd med vårdcentralen hos oss, den är så mysig och alla som jobbar där är supertrevliga :) dom har till och med en liten kaninbur på utsidan där man kan titta på kaninerna genom fönstret, hihi. KRAM och krya på lillkillen <3

    SvaraRadera
  5. Hihi, ja hoppas kan vi alltid, tvivlar däremot på att hon som tonåring kommer tycka att det är roligt att städa =P

    Idag har hon övat att gå med sandaler på, inte det lättaste. I början stod hon helt förstenad och tittade hjälplöst på mig *Men mamma hjälp mig!* Haha. Men med lite övning blir det nog bra =)

    Har lagt till dig också, läser så många så jag skulle missa hälften om jag inte hade bloglovin till hjälp =P

    SvaraRadera
  6. åh men vad bra att jag har en expert :) Alva får alltid vällingen sittandes så hon har inte varit ledsen när hon ätit iaf, men nu ska jag tänka på att inte ha henne på rygg för ofta så tack för tipset !

    hur gav ni Theodor kåvepenin ? vi sprutar in i kinden och försöker ge lite saft efteråt men det är mååånga tårar och skrik då det antagligen smakar förj*vligt ! kramar

    SvaraRadera