lördag 3 december 2011

Mitt namn är mjölkkossan Dolly!

Jag har en son som äter som en gris 24/7. Ja inte bokstavligen som en liten kulting men han äter som en häst. Jag tror det kallas tillväxtfas och det är därför gårdagen inte bjöd på några inlägg.

Igår hade jag nästan tappat hoppet om att kunna fortsätta amma. Det kändes som att brösten hela tiden var tomma och inte räckte till. Därtill bör nämnas att Teodor hela tiden varit nöjd med endast ett bröst åt gången. Igår ville han ha båda och eftersom han ätit varannan timme om inte oftare så har mjölkåtgången varit total.

Jag gick till affären och köpte ersättning och tinade mjölk för att ha extra, men på något sätt lyckades vi ta oss igenom gårdagen och den mindre roliga kvällen då det tog stopp och utdrivningsreflexen inte kom tillräckligt snabbt. Efter höga skrik kom vi tillslut till ro så både jag och han kunde slappna av. I natt har han ätit var tredje timme i snitt och nu känns det att det fyllts på. Det nästan värker i revbenen. Konstig känsla!

Jag antar att han kommer fortsätta äta ofta några dagar till men sen hoppas jag att han återgår till sitt "normala" beteende. Jag hoppas också att jag kommer kunna fortsätta att amma och att han kommer få i sig tillräckligt med näring så han ökar i vikt igen. Mailade vår BVC-sköterska igår för en extra vägning innan jul eftersom vi inte ska dit igen förrän den 10/1. Tänkte även börja med grötsmakis på kvällen då jag känner att jag oftast har lite mindre mättande mjölk. Nojjiga mamman måste ha en extra check!

I övrigt är liten full av energi och här testas nya färdigheter hela tiden. Igår var det en lite mindre kinkig bebis jag hade att göra med men det är iofs inte så konstigt eftersom det måste vara frustrerande för honom att inte få tillräckligt med mat så snabbt som man önskar. Jag tar vakna nätter och tårar, både mina egna och hans, bara han mår bra.

Hoppas ni har en fin helg! Vi ska åka till några vänners stuga idag och stanna till imorgon. Hoppas allt går bra med Teo och att han är nöjd och belåten. Vi tar med oss ersättningen som en back up. Dock är han inte särskilt förtjust i flaskan men är han vrålhungrig så lär han ta den med. Vad använder ni för flaskor och "nappstorlekar" till era små?

2 kommentarer:

  1. Hej mjölkkossan, har det lugnat ner sig än med att mata honom så ofta? :) Jag känner igen det där med att de vill äta hela tiden, men det är ju lite smidigare när hon äter ersättning. Hon hade en sån period för någon vecka sen.

    Hade ni en trevlig vistelse i stugan?

    Jag använder Dr Browns som finns på Apoteket. Har använt den från början när jag började flaskmata henne. Den ska förebygga gaser i magen, sen använder jag MAM. De fungerar jättebra och hon tar båda även om det är olika "nappar".

    Kram från oss och Alwa skickar en kram till Teo

    SvaraRadera
  2. Hej Dolly! Miss U! Men I´m back. Nu har jag massor här inne att läsa ifatt.. massor att se fram emot med andra ord.

    T behöver ju sina proteindrinkar efter allt gymmande. Han måste ha läst att de är bra att äta ofta i någon träningsblaska! Det bygger sa han o fortsätter slurka i sig. Nä men jag förstår att de måste vara jobbigt. Hoppas som du säger att fasen snart är över, men efter jul ska han väl ändå börja deffa till sommaren ;)

    Nä nu ska jag filura vidare inne på din blogg, inget inlägg går säkert ;) hihi... kramen så länge!

    SvaraRadera