lördag 14 januari 2012

Än är det inte över

Jag trodde utvecklingsfasen var över för Teodors del. I veckan gick han in i den enligt boken "lugna" perioden. Tji fick jag.

Lillkillen är fortfarande mitt i den. Varje natt drömmer han mardrömmar och ropar högt av förtvivlan. Igår kväll fick vi ta in honom i soffan och låta honom ligga nära eftersom han skakade och ropade av rädsla i sömnen. Så fort vi la ner honom i sängen blev han ledsen. Likaså i natt.

Nu ligger vi här igen i soffan. Ända sättet att få honom att somna. Han vände sig direkt åt mitt håll och håller en fast hand mot min hud. Så nära det bara går att vara. Det gör ont i mammahjärtat att se honom så ledsen. Så liten i en stor värld.
Nu kanske ni tycker att jag skämmer bort honom som låter honom sova med oss och inte somna själv. Finns inte en chans att jag lämnar honom rädd och ledsen i sin stora ensamma säng.

Han skriker ju för att förmedla att något är fel. Jag tror det är viktigt att han vet att vi finns här. Att vi inte överger honom. Att vi alltid finns till hand. Ett tryggt barn är ett harmoniskt barn. Nu hoppas jag att den här fasen snart är till sin ända så vi kan få andas ut en stund innan nästa period av sömnlösa nätter hägrar.

2 kommentarer:

  1. Man kan inte skämma bort en bebis. Lucas somnar fortfarande oftast på oss eller hos oss. Inget fel med de...även om de ibland vore skönt om han kunde somna själv. Men de kommer tids nog. Ingen nöd på oss.

    Ja du måndag, söndag, onsdag eller lördag. Vem bryr sig ;) hihi... sluddrade lite på tangenterna. Ja eller så är de ett dygns förskjutning på tiden over here!

    Vi hade mys iaf, söndag eller ej. ;)

    Lucas fick en vit pippitröja i julklapp :) Glad blev jag! o Lucas också!

    Ja de skiljer väldigt mycket på kläderna beroende på vart de är köpta. Jag har iaf hittat favvoställena för Lucas iaf. Gäller ju att hitta vad som passar dem beroende på hur de ser ut.

    Ha en fortsatt skön helg! Kramar

    SvaraRadera
  2. Du gör helt rätt gumman. Trygghet är bra.
    Hoppas denna fas är över snart!
    Minns hur jobbigt det var!

    Kraaam

    SvaraRadera