söndag 29 januari 2012

Febrig lite superhjälte

Jag visste att något inte stod rätt till när Teodor vilade hela två timmar i sträck i eftermiddags. När jag tog upp honom i min famn kändes han varm och tempen visade sig vara närmare 40 grader.
Vi ringde 1177 och förklarade läget. Tandsprickning på gång men inga andra sjukdomssymptom. Lite förkyld innan i veckan. Ätit okej och druckit som vanligt. Läkarbesök tyckte dem då Teo hade en öroninflammation vid lucia och inte fyllt sju månader ännu.

Sagt och gjort. In i bilen som styrde mot Gamlestaden och jourmottagningen. Där satt vi sen i några timmar innan det konstaterades att vår son troligen var frisk som en nötkärna. Allt så så fantastiskt bra ut. Det var bara att avvakta några dagar och se.

Så vad säger ni mammor som har erfarenhet av tandsprickning. Kan den ge upphov till hög feber eller stämmer läkarnas vetenskapliga rön om att den inte frambringar någon förhöjd kroppstemperatur?
För allas vetskap är den ena tanden nästan igenom tandköttet och det ser liksom ut som en liten krater bildats i nedre käken. Den andra är på gång även den!

Det blir intressant att se hur natten ter sig. Efter några ganska hyggliga nätter är det väl dags för en vaken. I skrivande stund sussar iaf min trötta febriga kille sött i sin säng.
Idag drog det lite extra i mammahjärtat även om han är oerhört tapper min lilla superhjälte. Inte mycket gnäll alls från honom trots enorm febertopp. Min duktiga kille. <3

4 kommentarer:

  1. Jag har hört olika om att tandsprickning ger hög feber. Men eftersom han inte visar några andra symptom så är det kanske pga av tänderna? Eller om det är 3 dagars febern som de små kan åka på i bland?

    Hoppas i alla fall att han kryar på sig <3
    Alwa skickar en stooooor Krya på sig kram till Teodor

    SvaraRadera
  2. Här är vi också sjuka! Jag har smittat min lilla plutt och han är nu genomförkyld.. det bara bubblar ur näsan. Han har sluppit febern än så länge. Tänderna syns inte men han kliar frenetiskt och biter på allt.. men det har han lixom gjort i över 2 månader nu!

    Hoppas febern har lagt sig på Theodor och att tänderna bara kan komma upp typ direkt! Fasen vad ont det måste göra när dom kommer igenom tandköttet!!!

    Vart hittade du den fina borgen i inlägget innan? :)

    Ha en fin dag! kram

    SvaraRadera
  3. åh lille killen ! När Alva fick sina första tänder så fick hon ingen feber men var otroooligt gnällig, sen kom tänderna upp på bara ett par dagar. Den här gången ser vi hennes framtänder och hon har nu haft feber i två omgångar.. jag har hört om föräldrar som påstår att deras barn får feber i samband med tandsprickning VARJE gång så jag tror ju absolut att det har samband. Det jag vet är ju att feber påskyndar tandsprickning iaf :) Hoppas för både din och min skull (och våra små såklart) att dom där dumma bissingarna kommer igenom snart !

    vi väcker inte Alva på nätterna om hon inte vaknar själv och är ledsen, då passar vi på att ge henne lite vatten och kanske ett blöjbyte om vi känner att blöjan är full (som den gärna blir när hon dricker mycket under dagen).

    angående mängden fruktpuré så gav vi Alva ett äpple eller en banan typ, lite beroende på hur mycket hon ville ha såklart :) men vi har en liten nätpåse som man lägger fruktbitar i som hon kunde smaska på utan att få i sig några bitar, supersmart ! Sen fick hon ofta ett rån till som hon sög på ;) hihi

    SvaraRadera
  4. shit va konstigt... stackars lilla tappra T <3 Hur är de med honom/dig idag? Hur gick natten?

    kramar<3<3<3

    SvaraRadera