tisdag 10 januari 2012

Operation bye bye nattamning!

Då var sonen godkänd och klar. Enligt läkaren en mycket fin liten prick dock måste han ligga extremt mycket på mage. Ja inte för att han är svag på något sätt utan för att de fortfarande anser att hans huvudform är något deformerad (ojämn). Ja ingen är ju perfekt ;)

Är iofs lätt för dem att säga. Det är inte de som får höra hans höga gälla stämma dagarna i ända men självklart ska jag lyda deras råd. Deras befallning är min lag (eller inte). Funderar på att kila inom Klasse O imorgon och köpa hörselskydd. Stora feta om sådan finns!

Nu till matfrågan. Jag har helatiden sagt att när Teodor blir sex månader gammal ska jag börja trappa ner på amningen. Eftersom vi redan bytt ut ett mål mot gröt är nästa projekt lunchen. Det tråkiga är att han nu börjat "rata" maten något. Det är inte så att han inte sväljer ner och gapar. För det gör han till att börja med men sen blir det tvärstopp efter några skedar och arga toner. SJälvklart slinker fruktpurén ner fortare än kvickt så det beror ju knappast på att han inte är hungrig.

Vi frågade även lite om natten eftersom han fortfarande envisas med att äta ett mål mat. Kan man pröva att bara ge honom lite vatten? Hur ska vi gå till väga vi nattning mm.

Enligt både läkaren och BVC-Gittan går han upp så bra att han inte behöver äta på natten. Viktigt är att han inte är trött när han äter sista målet mat eftersom han då kan förknippa mat med sova. Vi ska därför prova att inte amma alls efter kvällsgröten. Grötmålet ska alltså bli hans sista innan läggdags. Därför ska vi idag ge gröten något senare än vi brukar och se om detta överhuvudtaget går att genomföra.

Önska oss lycka till för det lär bli en lång natt!

3 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig direkt när du skriver att de ratar maten. Alwa gör precis likadant, samma med vällingen. De är små gåtor!

    Bra tips där att inte ge mat när de ska sova.Alwa får jämnt mat precis innan.Får ta tag i det när både jag och sambon är hemma en hel vecka tillsammans. Blir nog jobiigt att starta det projktet ensam? Ska bli skoj att se hur det kommer gå för er och avvänjning av att äta på natten. Alwa äter 1-2 ggr om natten. Har oxå funderat på att ge vatten i stället.

    Skönt att han är godkänd ;) Jag hoppas på detsamma på torsdag. Lite nervös blir man allt.

    Hur stor och lång är han nu? :)

    SvaraRadera
  2. Åh du måste komma med recension sen om hur det går. Rasmus förknippar nog nattningen med sin välling som han får innan.. han halv somnar i famnen! Men däremot äter han knappt på natten längre.. han vaknar runt 05 och då ger jag honom ersättning mest för att jag vill att han ska somna om, för det är INTE morgon för mig då!!!! Men några nätter har han ju sovit fram till 07 och sen ätit bara gröt och det har funkat! Men vi har aldrig testat att göra så på kvällen!!!! Hoppas det går bra.. väntar med spänning på svar ;)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men du, all lycka till som vi kan ge!!! :) L o jag tackar för superkrafter.... förkylningen är dock segdragen. Men vi hänger i. Lucas är stundvis nöjd o glad :) Lite gnälligare än vanligt bara. Men de funkar. Nätterna är så där. I natt hade ju jag feber o L var lite gnällig. Men men...bara att gilla läget. Tyckte ändå de gick rätt bra.

    Men hoppas detta kommer att funka för er nu. En fråga; När får han sista målet innan natten? O när får han första på morgonen?

    Sov gott finingar <3 kramar

    SvaraRadera