torsdag 12 januari 2012

Oj vad kul det var!

Ni var inte många som gissade vad det var för sak jag skulle hitta på men några nyfikna små läsare fanns det allt. Jag kan meddela er att ingen av de som vågade på sig en gissning hade rätt. Iofs sova hade ju varit fantastiskt skönt och att få sova en hel natt utan avbrott ännu mer underbart men det är inget jag räknar med att få göra på bra längre.

Nej det jag längtat efter länge var att få spela innebandy igen eftersom jag var tvungen att lägga ner det då jag fick reda på att jag var gravid. Innebandy är en av de idrotter man avråder att utöva under graviditeten pga den fysiska närhet den ständigt kräver. Igår gjorde jag alltså debut efter över ett års frånvaro. Det känns i kroppen idag kan jag säga och mina steg på planen var nog inte de med mest smidighet. Det kändes inte så iaf men nu är tanken att jag iaf ska fortsätta att träna varje vecka och om möjligt spela någon match. Oerhört taggad är jag!

Igår var Teodor och Andreas med på träningen. Vi hade ju tanken att han skulle somna i bilen och sen sova. Ja eller hur. Inte vår nickenyfiken inte! Nej då klockan elva somnade vår lilla nattsuddare. Inte sov han längre för det trots ett ordentligt matintag. Nepp vaknade i vanlig tid och ville dricka lite. Möjligen kan det vara så att han inte är hungrig utan just bara törstig. Kanske ska vi prova endast vatten någon gång. Eller så härdar jag ut till jag iaf slutat amma så får vi se sen.

Tänkte iaf prova att ge honom ett grötmål nu på förmiddagen och se om han står sig bättre under natten. Jag hade lite funderingar på hur mycket man egentligen skulle ge dem att äta. När Teodor får gröt på kvällen känns det som att han inte har något stopp. Har till och med prövat att göra lite extra gröt och han slukar allt och lite fruktpuré efter det. Enligt BVC ska man ge dem så mycket de vill ha. Ja inte enorma intag men iaf så mycket att de står sig två till tre timmar mellan målen. Kan vara bra att ha som riktmärke när man ger sin in i matdjungeln.

Igår testade jag att ge Teodor lite spagetti och köttfärssås (burkmat). Såg då att det var små, små bitar i purén. Detta var något som T inte gillade och direkt fick han klökningar och visste inte vad han skulle göra med maten. Fick lasta upp lite majs och potatispuré istället som han glatt mumsade i sig. Hur går det för era småttingar och bitar? Hur gör man för att vänja dem vid större bitar än bara mos? Är det bara att testa lite då och då för att vänja dem? Tips mottages gärna.

4 kommentarer:

  1. Vi började först med puréer utan bitar, sen när hon var van vid det köpte jag spagetti & köttfärssås med större bitar och det gick ner :) Har även testat att ge brödbitar och majskrokar så de blir vana att hantera lite större bitar.

    Ja nu måste man verkligen barnsäkra överallt. Så man inte är ute i sista stund. Du säger att du har mycket att säkra men vad har inte vi då i huset ;) hihi

    Jasså han slänger sig fram när han står upp :) De ser så små ut när de försöker ta några steg..

    Vad ska ni ha för er i helgen?

    Ps: glömde skriva och gissa men jag hade faktiskt gissat på att spela innebandy :)

    SvaraRadera
  2. MEN HALLÅ DÄR INNEBANDYPROFFS med la familia på läktaren :) Heja heja! Kul att få börja igen på något man verkligen gillar :) Träning ska vara rolig.

    Ja de där med mat, ja de ska du inte fråga oss om. Nu gjorde du ju inte de heller men ville bara förtydliga :P Lucas hejar på sondmat som ska bli det nya snart. NAN-mjölkersättning är för bebisar sa han. Nu ska han få mer kaloririk mat. Hej bollen efter dessa intag ;) (en lååååång boll dock).

    Kramar till er hurtbullar! <3

    SvaraRadera
  3. Skoj med innebandy =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling, perfekt för dig som har barn =)

    SvaraRadera
  4. Va kul att du fortfarande gillade det! :)

    det där med gröt på kvällen och mer mat på dagen har aldrig funkat för Lexie. :) Visserligen äter hon ju inte jättestor i maten.. men hon får så mycket tills hon själv säger till.


    har provat allt på kvällen... men ändå ska hon vakna å han mat minst två ggr per natt! PHU!!!

    Ha en bra dag!
    kram

    SvaraRadera