onsdag 30 november 2011

Är det en kamel eller dromedar

som smygit sig in och stört amningen? Igår var vi på det berömda BVC. Det var dags för vaccination nummer två och den obligatoriska mätningen och vägningen. Då stötte vi på en puckel. Lillskiten hade knappt gått upp någonting på tre veckor och enligt sköterskan som inte var vår gamla vanliga Gittan inte heller växt? Det tror jag iofs är struntprat för kläderna är bra mycket kortare än förra gången vi var där. Kan alla ha krymt i tvätten? Felmätning?
Hur som helst har vi stött på den berömda amningspuckeln. Något som flaskmatade barn oftast inte gör på samma sätt som de som ammas. När man ammas har man en hastig stigning som sedan brukar plana ut ungefär vid den här tiden Teodor är inne i. Man hamnar ofta återigen på den kurvan man hade när man föddes.

Eftersom BVC-tanten inte verkade något orolig tänker inte jag vara det heller utan amma vidare som förr. Jag märker ju till och med att han sätter i sig mer nu de senaste dagarna än innan. Hans allmäntillstånd är bra. Han är full av energi och utvecklingen går framåt. Dessutom var det ju inte direkt någon fara på taket. Istället för att vara lite över den "normalakurvan" är han nu lite under. Snart är han ju dessutom ett halvår och då är det ändå dags att börja införa lite annan mat. Någon av er som stött på samma sak?

Vaccinationen gick bra men det var en ledsen kille vi hade. Han började gråta redan när vi la honom på vågen. Undrar om han är en bra människokännare. Förra gången det var vaccination var det precis likadant. Han märker säkert på mig att jag är nervös. Sen var han ledsen länge länge och så fort han såg sköterskan började han gråta igen. Som tur är slapp han feber och han somnade bra igårkväll.

I natt vaknade han för mat igen vid tre som vanligt och sen klockan halv sex tyckte han att det var morgon. Han låg i sin säng och jollrade i högansky. Ibland lät det nästan som att han sjöng. Haha vi blev så fulla i skratt. stackars A som skulle upp vid sju. Han gick och la sig på soffan en stund medan jag och Teodor somnade om och sov till halv nio. Skönt.

Idag blir det lunch på stan med min gamla gymnasiekompis Challe och sen in på Nordstan och titta i lite affärer. Kanske blir det ett köp av årets första julklapp? Måste leta upp en liten present till min kära sambo med som har födelsedag nästa fredag. Vi kan väl se det som så att han betalar den själv men det är tanken som räknas.

Mitt i veckan nu mina vänner. Snart är det fredag igen!

2 kommentarer:

  1. Vi ska till BVC nästa vecka för kontroll och spruta. Jag tycker inte om sprutor, så min sambo får följa med för annars kommer Alwa märka på mig att jag är nervös :)
    Skönt att han slapp feber. Alwa hade feber sist hon tog sprutan så jag hoppas hon slipper denna gången.

    Kraam

    SvaraRadera
  2. Aldrig kul med dessa jäkla sprutor :( om man ändå kunde ta dem istället.

    Ursäkta mig men de är alltid ett sånt jäkla tjat om vikt hit o kurvor dit... inte konstigt att vi mammor blir nojjiga! Tror verkligen inte att de är någon fara så länge de itne störtdyker eller mår dåligt. Ibland går de upp mer o ibland mindre... o de är ju så olika. De är jättebra att ha dessa kurvor att gå efter... så har man ju ett hum om de hela men man ska ju inte stirra sig blind på dem. Förstår att man blir orolig om de inte har gått upp så mycket under vissa perioder, så har L också haft det... men inget jag lagt någon större oro på. Tro nu inte att jag tycker att du är nojjig, de jag menar är att de är lite osmidiga på bvc ibland....

    LÄngden stämmer sällan tycker jag, den beror ju på hur mycket de lyckats hålla benet rakt. Lucas hade tydligen på typ två veckor vuxit 3 cm (från 63-66) Tror inte de stämmer! Men jag lägger ingen större vikt i dessa mätningar.
    Skönt att se att iaf de är som de ska!

    kram o puss

    SvaraRadera