måndag 21 november 2011

Tillbaks på ruta ett ...

Nu kommer mammagnället igen så alla ni som spyr galla på missnöjda föräldrar håll för ögonen ...

Det som gått så bra i ett par veckors tid är nu tydligen som bortblåst. Teodor "minimonstret" Falukorv är tillbaka och troligen här för att stanna. Varje "dagsvila" är en kämpig fight och idag ville jag bara gå därifrån och lämna mammalivet. Så fruktansvärt påfrestande och som vanligt går jag till mig själv och letar fel och brister. Är jag en dålig mamma som inte klarar av att få min son att sova utan skrik och gråt?

Tårarna bränner bakom ögonen på mig och snart vet jag att det kommer brista. Jag har verkligen ingen som helst aning om vad jag ska göra för att få det att fungera. Jag har provat med allt! I det stora hela handlar det om att vi ska få Teodor att acceptera att det är okej att sova om man är trött. Att han ska klara av att stänga av omvärlden för ett tag och tillåta sig att vila. Hur får man en fyra månader gammal bebis att förstå det? Och nej jag tänker inte ge mig på någon Anna Wahlgrens-metod. Jag vet redan med mig att jag skulle bryta den. Isf får man nog låsa in mig på köpet. Det måste ju finnas andra utvägar?

Den här veckan ska jag börja testa lite rutiner. Att gå upp samma tid och få honom att somna ungefär vid samma tidpunkter. Iaf lägga ner honom i sängen vid samma tidpunkt. Sen om han somnar då eller inte är ju en annan sak. Nyss blev jag så desperat att jag ställde honom i vagnen med köksfläten på för att han iaf skulle somna och sova en liten stund. Den stunden blev kanske sammanlagt 10 min så nu ligger han bredvid mig och gäspar. Glad dock och med en massa bubbnde läppljud för sig.

Kvällsläggningen fungerar än så länge bra och jag hoppas det ska fortsätta så. Annars trillar väl mamman av pinn och det vore ju inte helt okej. Nej nu ska jag grubbla vidare på hur jag ska få det här att fungera på bästa sätt. Kanske är det bara en fas? Kanske har han tänder på G? Han har iaf börjat dreggla som en kamel och biter på allt han får tag i, knogar, gosdjur, bitringar. Annars är det väl bara att bita i det sura äpplet och acceptera vardagen. Vem f*n har sagt att det är lätt att vara förälder? Jag ville bara spotta ur mig klite kräk så jag kunde få andas in nytt uppfriskande syre.

Hoppas ni haft en mer upplyftande dag än jag!

4 kommentarer:

  1. Jag kan ju börja med att säga att jag vet precis hur du känner och det är jättebra att du delar med dig av det. Du vet att vi har haft en likadan period.. nu är Rasmus inne i en ganska bra period och jag njuter till fullo varenda dag, för snart kommer det väl en ny fas eller nåt liknande. När Rasmus var 4 månader höll den där jobbiga "fasen" på som jag säger att det var.. men den gick över. Så förhoppningsvis gör den det för Theo med.. Försök att få lite avlastning om dagarna.. bara att någon annan försöker söva honom är sjukt skönt! Om du går ut och går, somnar han då? Kanske inte så kul att gå ut och gå hela dagarna.. men iaf något sovpass?! Testa att lägga honom i sängen innan han blir för trött med en leksak, ge han nappen och snutten (detta har jag gjort några gånger och det har fungerat) sen satte jag på musikmobilen..gick ut. Fick nog gå in dit några gånger och ge honom nappen, sen när han väl somnade sov han läänge :) Om jag gör detta när han hunnit bli övertrött då fungerar det inte.. haha! Jag är ju lite av en rutinmänniska och kör ganska hårt på att gå upp samma tid varje morgon (eller Rasmus vaknar samma tid nästan jämt) och sen hålla sovtiderna på dagen.. han har börjat lära sig dom nu och kanske det är därför det börjar gå att bara lägga honom i sängen ibland.. Du kan ju testa!? Har du fasta sovtider på dagarna?

    Kämpa på nu! Jag var också nere i underjorden och ville säga upp mammalivet totalt för några veckor sen.. men det vänder, jag lovar :) Vi är starkare än vad vi tror!

    Stor stor kram till dig

    SvaraRadera
  2. Jätte jätte bra att du skriver av dig. Känner med dig. Och minns precis.
    DU gör inget fel. Andy gör inget fel. Inte heller Teo.
    Men handlar nog om att han måste acceptera att man måste sova.
    Testa låt honom sova på mage? (under uppsikt självklart).. Ett tips bara. Var så vi vart av med Denniz "kolik" eller vad det nu var!

    Kraaaaaaaaaaaaam från mig

    SvaraRadera
  3. Man måste få gnälla för de är verkligen inte lätt att vara mamma. Jag lovar att inte bli bitter på dig ;) hihi. Va ska vi göra med falukorven? Hm Lucas har ett tips; blunda o sov! Öh...de där var visst från mig...inte Lucas, de är snarare va jag säger till L ;)

    När man själv håller på att gå sönder av sömnbrist o ork så är det sista man behöver ett gnälligt barn. Tusan att de inte skulle fortsätta fungera.

    Jag håller tummarna att T mognar till sig o ger dig ett break! :) <de behöver du verkligen!

    varma kramen <3 ska nog fila på ett mail...men vänta dig ingen lika lång novell som sist ;) hihi

    SvaraRadera
  4. Det går upp och ner det där och det är bra att du inte bara skriver om glansdagarna. Jag tror alla mammor känner sig totalt slut ibland. Ta mkt hjälp från din sambo och lämna hemmet några timmar så du får chans att hitta ny energi ibland.
    Och anna wahlgren metoden är jätte bra då buffar du honom till sömns i hans egen säng.

    SvaraRadera