tisdag 22 november 2011

Heja mig!

Tack för alla fina, upplyftande och peppande kommentarer. Nu är jag laddad med ny energi och redo att återuppta kampen mot minimonstret. 

Tjoooohoooo! Jag fick precis mitt griniga monster att somna själv i sin säng. Det tog sin tid men tillslut slocknade han utan skrik. Lite smågnäll men det kan jag ta. Jag kan gå in och klappa kinden, stoppa om, lägga rätt snutten, sjunga en sång. You name it. Bara jag slipper att höra på gallskrik och ha en stortjutande unge. Ja jag vet det kommer hända fler gånger för barn skriker men det behöver inte hända varje dag vid varje sovtillfälle. I made it! Det här kan jag nog leva på hela dagen!

Jag valde att lägga honom i sängen lite innan han blev trött just för att när han väl blivit övertrött kan jag lika gärna glömma det. Gränsen mellan trött och just övertrött är hårfin när det kommer till Teodor. Ena stunden kan han vara strålande solskensglad för att på bara någon minut vända på steken och vara rosenrasande och surmulen.

En och en halv timme i sträck är ungefär det Teodor orkar vara vaken sen är det godnatten. Inte så konstigt med tanke på vad han pysslar med på dagarna. Det är ju inte direkt några lugna lekar som att ligga och fisa eller vissla "Blinka lilla stjärna" Nej här rullas det konstant mellan varje sovtillfälle, spanas på grejer i magläge och bokstavligen boxas med saker. Så hårt det bara går! Undrar hur många kalorier han förbränner per minut?

Något man som mamma kämpar med varje dag är den blytunga betonghjälmen som ständigt hänger över en. Tröttheten som likt ett åskmoln svävar över ens huvud. Om jag bara fick sova lite. Någon sa "Passa på att vila när ditt barn sover" men om enda gången han sover mer än 40 min är när jag är ute och går barnvagnspromenader, ska jag sova gåendes då? Dessutom är jag inte född med en "stänga av knapp" dvs jag somnar inte på beställning. Det tar tid innan jag kommer till ro och kan slappna av. Då har T redan hunnit vila klart och det är dags att börja gymnastisera igen.

Så kära tomten. I år är min önskelista inte alls särskilt lång. Den rymmer inte ens någon ipad, platt-tv, systemkamera, Thailandsresa eller liknande. Nej det handlar bara om en enkel liten minisak. SÖMN gärna en hel natt och samtliga nätter därefter. Inga konstigheter alls. Det fixar du! Taaaaaaack!


1 kommentar:

  1. förlåt vännen, men jäklar va jag skrattade när jag såg tomtebilden! Han är ju helt förskräckt över din önskan ;) hihi....jag hoppas iaf att du får de du önskar <3 kramar

    SvaraRadera