onsdag 23 november 2011

Det går framåt!

I måndags började jag med att låta Teodor sova "middag" i sängen istället för vagnen. Vi har märkt att han gillar sängen lite bättre än vagnen eftersom det är lite mer rörelseutrymme där. Dessutom är det bara positivt då vi ändå snart kommer att byta till sittdelen i vagnen och då skulle det ändå vara mindre lämpligt att låta honom sova middag i vagnen.

Några vilor har så klart gått mindre bra än andra. Det har tjoats och tjimats en hel del men inga hysteriska gråt än så länge. Nu somnade han precis efter kanske högst tio minuter och jag behövde bara gå in några få gånger. Han gosade ner sig i sin mjukiskanin och slöt ögonen. På något sätt tror jag den ger honom den trygghet han behöver. Kanske bär den på dofter som påminner honom om oss? Vad vet jag men den har funnits vid hans sida sen han kom hem från BB och det ser så himla gosigt ut där han ligger men näsan nerdragen i kaninens päls.

Dagen har inte bjudit på så mycket för vår del. Vi har tagit det lugnt och bara varit en liten vända på Ica. Vädret är ganska gråmulet och rått. Det blåser kallt och det märks att det snart är december. Mysigt ska det bli att få tända adventsstjärnorna i helgen.

Jag har iaf lyckats mumsat i mig årets första lussebulle men vet hut vilka skandalösa priser de tar för en stackars lussekatt. Imorgon är det jag som bakar ett helt gäng. Med det priset kommer jag ju vara fattiglapp långt innan jul med tanke på hur många lussebullar jag förbrukar. Tur att min sambo är så snäll att jag får en julbonus av honom nu inför julklappshandeln. Han är ju för söt. Man kan ju se det som så att han betalar sin egen julklapp och så blir det ju lite mer pengar över till övergivna lussebullar.

I år blir det första julen som jag och A firar ihop. Vi har valt att dela på oss innan eftersom vi båda velat åka hem över jul. Förra julen blev dessutom vår första utan pappa så då kändes det självklart att jag skulle fira med mamma en sista gång i huset och eftersom A:s mamma opererade sig precis innan jul så hon behövde assistans där hemma.

I år blir det däremot andra bullar av. Det blir det en gemensam jul alá Falukorv/Oanzzååån i skånelandet. Lite som en nystart. Vi hade ju hoppats på att kunna fira den här på bästkusten i vårt nya palats men då inget slott infunnit sig fick vi ändra våra planer. Bättre lycka nästa år!

2 kommentarer:

  1. härligt!
    Vi bor fortfarande i gbg :) får se vad det blir.

    SvaraRadera
  2. Ja jag undrar just vart du har just ditt palats ;) Låter som att ni kommer att få en härlig jul ändå :)

    Låter som att det kanske kan gå lite framåt med sömnen... ja menar någon vila som fungerat iaf :P Lucas somnar alltid i vår famn, förutom om han är vaken då vi ska ge oss ut och gå. Men än så är de svårt att lära honom somna själv eftersom han oftast sover när jag sondmatar honom...o då ligger han ju ändå på mitt bröst oftast. Men när han somnar så somnar han fort. Och annars så burkar det räcka med att ta upp honom i famnen och så somnar han rätt snart. Då brukar det inte vara några problem att lägga honom i sängen.

    Sen har även han sina dagar. Men jag klagar inte. visst när han ska envisas med att sova på mig ja då är det rätt tröttsamt natt efter natt. Men han ger oss faktiskt nätter med sömn. Och nu har han den senaste veckan varit väldigt duktig. Känns som att mitt i allt sondmatningskaos så har vi lyckats få till det med hans sömn under dagarna. Jag tror det är det som gjort att det fungerar även under nätterna. Han får heller ingen mat nattetid.

    Samtidigt som jag mitt i allt elände gärna hade tagit vakna nätter istället... (ta inte åt dig av det nu...) Det måste vara skit när ens barn inte sover. Det 'r ju det vi behöver för att fungera. Men jag tror du förstår vad jag menar ;)

    Fina du, jag håller iaf tummarna för att tomten och hans nissar löser det här! Heja tomten liksom!

    Sov gott, mailade dig precis innan... o gick in hit direkt efter :) hihi...hade inte fått nog med Martina-dos alltså ;) hahaha.. kramar

    SvaraRadera