tisdag 8 november 2011

Nattrutiner

Min lilla kille har blivit en riktig liten nappsnuttare. Innan var det endast napp vid läggdags som gällde men nu har vi funnit att han även hittat sugbehovet i vaket tillstånd då vi sett att tummen slinker in med jämna mellanrum. Eftersom varken jag eller sambon är några tummetottssugälskare, är vi snabbt där med nappen :)

Igår var det BVC två gånger om för vår del. Först det obligatoriska fyramånadersbesöket och sedan babymassage. Teodor sträckte på sig och gjorde sig enorm under mätningen för att hamna på ett slutresultat som visade 65 cm över havet. Vägde in sig gjorde han på flugvikten 6890 gram. Allt som allt följer han sina kurvor fint. Viktkurvan hade gjort en minimal dipp som enligt Gittan kunde ses som försumbar.

I övrigt pratade vi sömn och nattamning. Eftersom Teodor fått för sig att det är bättre att äta på nätterna än på dagarna har vår nattsömn fått sig en rejäl törn. Han är på dagarna nästintill ointresserad av mat om han inte är vrålhungrig och då äter han det han måste och inte mer. Därför pratade vi rutiner och lite tips och trix vi ska pröva för att få en vändning på den dåliga vana han lagt på sig.

Tänkte jag kunde dela med mig av råden för jag vet att det är många där ute som sitter i samma båt. Tipsen jag fick av Gittan var följande:
  • Amma en stund innan nattning så att bebisen inte förknippar sova med mat
  • Försök att få bebisen att somna själv i sin säng/vagn/vagga
  • Använd dig av "samma" nattningsrutiner. Sjung en sång/läs en saga och säg en ramsa/godnattord varje gång du säger godnatt. 
  • Om bebisen inte somnar och gnyr. Ta inte upp den i första hand utan försök få den att somna utan vyssande och kel. Använd dig av ramsan/dina godnatt ord innan du lämnar rummet.
  • Om du ammar försök att öka antalet amningstillfällen på dagen så att bebisen vänder på dygnet. Erbjud mat oftare än den efterfrågar. Äter den mycket på dagen behöver den inte mat på natten och tvärt om.
  • Om bebisen vaknar på natten, prova ge den napp. Helst ska pappan ta det passet om man ammar eftersom mamma = mjölkkossa = matmums
  • Lite gnäll får man tåla dvs bebisen kan få gnälla utan att få mat.

Ja det var väl ungefär det vi diskuterade. Mycket av det har jag redan använt mig av och i natt var det napp som gällde så ofta det bara gick. Första gången lyckades jag bara fördröja amningen en halvtimme. Andra gången en och en halv timme. Så det blev ett amningstillfälle mindre i natt vilket i sin tur har inneburit att han varit mer hungrig på morgonen. Här erbjuds det mat så ofta det gnälls i hopp om att han ska förstå att på natten sover man och på dagen äter man. Wish me luck!

Idag ska vi ta det oerhört lugnt eftersom gårdagen innebar en massa flängande hit och dit. Jag var helt slut när jag damp ner i sängen och somnar omedelbart. En liten promenad i eftermiddag blir det nog annars bara mys. Ikväll är A borta med jobbet på någon teambuildning så jag är ensam med Teo hela dagen. Slitsamt eftersom det brukar vara ganska skönt med lite avlastning på kvällen. Sånt är mammalivet!

Nu ska jag njuta av en kopp kaffe eftersom jag precis fick minimonstret att sova efter att han haft en maratonvägran att sova förmiddagsnap. Hoppas ni får en fin dag! 

1 kommentar:

  1. Jag ska till BVC imorgon och hade tänkt fråga om nattrutiner. Men nu fick jag en massa bra tips från dig. Så nu matas hon inte i sängen vid läggdags och vi ska testa med napp och att låta henne ligga och gny lite.

    Sover Teo i eget rum?
    Jag funderar nämligen på att flytta över henne till sitt rum. Ibland är det hennes gnyende och oroliga rörelser som håller oss vakna..

    Kramar till er <3

    SvaraRadera